Melodifestivalen, mullebarnen från både avdelningarna

På fredagar har vi gemensam sångstund med alla mullebarnen på förskolan. Intresset för årets melodifestival har varit stort hos barnen så vi har börjat med Melodifestivalen tema på fredagar. Barnen har fått välja låtar de gillat. Och tillsammans med kompisar har de gått upp på golvet och framfört dessa låtar. Vi har pratat mycket om scen, scenkläder, dansare,vad man har när man står på en scen. En del barn har gjort mikrofoner, alla barn har testat scenkläder, vi har tittat på melodifestival video på artisternas framträdanden och vi har tagit upp den ”riktiga” scenen nu. Barnen har testat på att uppträda med publik på scenen.

Kopplingar till läroplanen för förskolan:

– utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenhet i många olika uttrycksformer så som lek, rörelse, sång och musik, dans och drama

– utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga

– utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning […]